Iné
Pred dvomi rokmi sme tu mali iný svet, všetkého bolo dosť, dosť peňazí, dosť práce, dosť aut, dosť rožkov v potravinách, dosť krásnych žien, dosť piva a dosť bicyklov. Ale bolo to naozaj tak ?
Možno áno, možno nie. Veď peňazí nie je nikdy dosť, stále sa za nimi ženieme. Pre tých čo robia len "papuľkou" nie je ani práce nikdy dosť. Dosť aut ? No to asi tiež nie, veď už ich nemáme ani kam parkovať, ale stále ich valíme z tých fabrík jedno za druhým. Dosť rožkov v potravinách nikdy nemáme, hlavne, že ich potom vyhadzujeme. No a teraz k tomu najhlavnejšiemu - dosť krásnych žien a dosť piva - Chlapi veď to viete, k tomu písať nemusím. A bicykle ? Bolo ich dosť ? Je ich dosť ? Bude ich dosť ? A koho to vlastne zaujíma ?!? No asi aj teba, keď si sa dočítal, až sem.
No ale dnes tu máme inú dobu, "peňáze síce chýbajú stále a všetkým, ale neni robota, nie sú autá, bojíme sa, že nebudú ani rožky, krásne ženy nevidíme lebo majú na svojich "dak fejsoch" rúška, pivénko bohužiaľ len doma z fľašky, ale zase si s dobrým svedomím môžeme "zapichať" vo vakcinačnom centre. A bicykle ? Tie chýbajú tiež, chýbali minulý rok, tento rok a ten budúci 2022 budú chýbať ešte viac.
A bicykle ? Tie chýbajú tiež, chýbali minulý rok, tento rok a ten budúci 2022 budú chýbať ešte viac.
Prečo to tak je ? Začnem úplne od začiatku v dobe predkoronovej, predkovidovej. Napr. už v roku 2018 alebo 2019 chýbali bicykle. Naozaj na trhu chýbalo cca 5 až 10 % bicyklov. Bolo to zapríčinené viacerými faktormi. Prvým z nich bol rast cyklistiky ako takej, pravdepodobne aj vďaka tlaku na budovanie cyklo-chodníkov, chuťou ľudí žiť zdravšie a zhoršujúcou sa dopravnou situáciou v mestách a problémy s tzv. "komjútingom" Ďalším faktorom bol nástup e-bajkov, ktoré dotiahli k bicyklovaniu aj ľudí, ktorí by si klasický bicykel nikdy nekúpili. Čiže ak si chcel napr. v roku 2018 kúpiť bike, mal si 90 % šancu, že kúpiš to čo si chcel.
Dá sa povedať, že v rokoch 2018, 2019 sa vždy dalo zo širokej ponuky niečo vybrať
Prišiel 1 Q 2020 a s ním nová doba. Doba zmätku, neistoty, lockdownov, strachu a v obchodoch začala chýbať múka, "kvasnice" a "hajzlák". Zavrelo sa úplne všetko a aj bike shopy. A nechodili sme do práce. A čo teraz ? Všetci ostali doma, vonku konečne po zime prvé pekné dni a ľudia mali čas a chceli sa nejako aktívne baviť. Keďže všetky indoor športoviská museli byť zatvorené, ostal ľuďom len outdoor ( čiže beh, inline alebo bike ). Po 2 týždňoch sa bike obchody vďaka výnimke z lockdownu otvorili a ľudia ich zobrali útokom.
Boom !! A zrazu sa predávalo o 400 % viac, ale zásoby sa rýchlo vypredali a nebolo čo predávať aj keď dopyt bol obrovský
Doplniť bicykle do obchodov nie je ľahké, keďže každý bike výrobca/distribútor je závislí na dodávateľoch komponentov z Ázie. A celý proces od objednávky komponentov cez dodávku do výroby a následné dodanie do predajní trval za bežných okolností ( pred kovidom ) takmer rok. A tak ostali bicyklové obchody ako vykradnuté, prázdne, vypredané a bez bicyklov.
3 a 4 Q 2020 - obchody prázdne, sklady vypredané a v celej Európe je problém s bicyklami, kedže 400 % nárast predaja v 1 Q 2020 nikto nečakal, počet čo sa predával štandardne celý rok sa vypredal za prvé 3 mesiace.
Začal rok 2021 a kríza s bicyklami sa ešte prehĺbila. Výrobcovia nemajú komponenty kvôli problémom v Ázii.
K tomu všetkému sa pridružil obrovský problém s kontajnerovou lodnou dopravou. Kontajnerová doprava z Číny do Európy zdražela až 5 násobne a ešte horšie je, že neboli dostupné ani voľné prázdne kontajneri na prepravu. Takže opäť samé "dobré správy".
"Parádička" - Predstavte si že ste výrobcom - Všetci vaši subdodávatelia súčiastok sú stále obmedzovaní a vy nedokážete zohnať od nich matroš. Snažíte sa, makáte a horko-ťažko sa Vám podarí zohnať aspoň niečo, ale nemáte to ako doviesť z Ázie do Európy, lebo chýbajú kontajneri. A keď aj so šťastím zoženiete kontajner, tak za dopravu zaplatíte 5 násobok ceny.
A termíny ? Katastrofálne .. Bicykle ktoré majú byť 1 a 2Q 2021 na predajniach sa začínajú vyrábať a predávať až koncom leta.
Čo bolo, to bolo a pred nami je ďalší rok. Zákazníci si už pomaly brúsia zúbky na nové modely 2022 a dúfajú, že kúpia to čo chcú. A kúpia ?? No ak nebudú v zimnom spánku a začnú riešiť kúpu bajku už v zime tak pravdepodobne sa skôr či neskôr dočkajú vytúženého tátoša.
No ak sa zobudia v marci/apríli a prídu s úsmevom a buksou €vríčok do predajne kúpiť bicykel, tak budú opäť sklamaní, že môžu vyberať len z obmedzenej ponuky, alebo čakať takmer rok.
A prečo to stále trvá ??? Pretože ani obrovská spoločnosť ako Shimano nedokáže v priebehu 2 - 3 rokov zareagovať na obrovský nárast objednávok. A možno ani nechcú, možno nechcú investovať obrovské balíky peňazí do nových fabrík. Lebo čo ak v momente keď nové fabriky začnú konečne chrliť dostatok komponentov tak situácia vo svete bude už stabilizovaná a bike boom pominie. Pominie preto, že konečne budeme môcť cestovať a žiť inak. Možno ľudia budú chodiť konečne na dovolenky, alebo s priateľmi do "šenku" na pivo s borovičkou a bicyklov budú nasýtení. Možno áno, možno nie. Jedno je isté, bajky sa vyrábajú a vyrábať aj v najbližšej dobe budú len v takých množstvách, v akých bude schopné Shimano dodávať komponenty.
To znamená že 2022 bude stále problém kúpiť to, čo by si chcel, no ak začneš už teraz, tak máš vysokú šancu, že vyberieš podľa svojej chute. Možno nie vo svojom obľúbenom bike shope, možno nie vo svojom meste, ale niekde áno. A s hľadaním ti pomôže www.biketube.sk , webportal, kde obchody z celého Slovenska môžu zverejňovať všetky svoje ponúkané bicykle a ty tak vidíš všetky reálne dostupné bicykle na jednej jedinej stránke.
Ahojte , Adam :-)